Že je potrebné niečo robiť s nie najlepšou situáciou v pravidlách pre "obsadzovanie" pozícií volených funkcionárov vo verejnej samospráve, je viac než zrejmé. Svedčí o tom množstvo medializovaných prípadov/káuz, dokumentujúcich časté nekonanie samospráv aj v dôležitých veciach vo verejnom záujme alebo zase naopak káuz o až horlivom a účelovom konaní v záujme "niekoho".
Presnejšie je podľa mňa potrebné urobiť niečo s nastavením podmienok pre vyhodnocovanie výkonu volených funkcií v samospráve (a asi nielen tam) a aj s nastavením podmienok pre následné vyvodzovanie zodpovednosti za zlé rozhodnutia volených zástupcov občanov vo verejných funkciách! Toto je určite cesta v súlade a nie v rozpore s Ústavou SR, ktorá by aj určite zabrala!
Na dlhoročných praktických skúsenostiach so zneužívaním výkonu funkcií volených zástupcov občanov v rámci jednej obecnej samosprávy pre presadzovanie súkromných záujmov na škodu, resp. na úkor záujmov verejných som si v ostatných cca 12 mesiacoch opakovane a do dôsledkov overil, že to tí volení zástupcovia ľudu robia možno preto, lebo si to skrátka bez trestu môžu dovoliť!
Poslanci obecných zastupiteľstiev totiž na rozdieľ od poslancov mestských zastupiteľstiev nenesú za výkon svoje funkcie a teda aj za výkon svojho rozhodovania vôbec nijakú zodpovednosť, aj keď sú ich pozícia a aj rozsah povinností vymedzené tým istým zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a až na malé a dosť nepodstatné výnimky sú v podstate totožné!
Ak si k tomu pridáme "šikovného" alebo dobré "poučenéhzo" starostu, ktorý bude vyššie spomínanú "čudnosť" v zákonoch SR vedieť správne využiť, tak sa vyhne zodpovednosti za účelovo chybné rozhodnutia aj ten šikovný starosta!
Ak to teda iniciátori zmien podmienok v NR SR myslia vážne s nastavením kritérií pre zlepšenie kvality občanmi volených zástupov do samosprávnych orgánov, tak môžu využiť aktuálne podanú petíciu občana Slovenskej republiky! Tým môžu bez zásahu do Ústavy SR zmeniť príslušné zákony tak, aby sa do týchto volených funkcií nehrnuli najmä tí, ktorí chcú niečo dosiahnuť najmä pre seba, pretože z dlhoročných skúseností vidia, že sa im vlastne nič nemôže stať ani za nevýhodné predaje majetku obce alebo za poškodzovanie verejného záujmu alebo za porušovanie zákonov SR alebo za neprimerané zasahovanie do vlastníckych práv súkromných osôb alebo ....
Tá petícia bola predložená ako príloha jedného z 9 listov/žiadostí, adresovaných na predsedu NR SR, resp. na predsedov 8 výborov. Ku každému z 9 listov/žiadostí bol priložený zoznam poslancov aj príslušným počtom obálok s uvedením mena konkrétneho poslanca, pričom
každá z obálok obsahovala originálny výtlačok textu petície za zmenu zákonov č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších zmien a noviel a taktiež za zmenu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení,
ďalej obálka obsahovala text odôvodnenia predloženej petície
a ešte obsahovala aj CD nosič s množstvom naskenovaných dokumentov, dokazujúcich existenciu a aj reálne zneužitie nedostatkov v zákonoch č. 357/2004 Z.z. a č. 369/1990 Zb.